/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Klassisk socialdemokrat
Fra : PeterTheisen
Vist : 310 gange
20 point
Dato : 03-09-08 16:44

Hvad ville en klassisk socialdemokrat svare til følgende spørgsmål? Hvad ville han være enig i og hvad ville han være uenig i?

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne.

2. Hash bør legaliseres.

3. DR skal privatiseres.

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen.

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn.

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler.

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner.

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet.

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob.

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat.

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner.

12. Islam er en trussel mod vores demokrati.

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan.

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2.

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger.

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige.

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes.

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet.

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler.

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser.

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt.

22. Efterlønnen bør afskaffes.

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler.

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes.

25. Registreringsafgiften på biler er for høj.

................................................................................................................................................

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes, så husleje fastsættes på markedsvilkår.

2. Et dansk forbehold skal sikre, at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik.

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro.

4. Tyrkiet skal optages i EU, så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi.

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet.

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede.

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes.

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode, så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau.

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere, evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes.

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter.

11. Penge til pasning skal følge barnet, så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud.

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst.

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing).

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned.

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op, hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt.

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt.

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 pct. af bruttonationalproduktet.

18. Den danske asylpolitik bør lempes.

19. Personer, der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år, skal gives varig opholdstilladelse.

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner.

................................................................................................................................................

1. Det er vigtigere at forbedre velfærden end at sætte skatten ned.

2. Vi har råd til både mere velfærd og skattelettelser.

3. Skattestoppet fastholdes i den næste valgperiode.

4. Statens overskud skal bruges på at hæve lønnen til de offentligt ansatte som tjener mindst - eksempelvis hjemmehjælperne.

5. Statens overskud skal bruges på at sætte skatten ned.

6. De lavest lønnede skal betale mindre i skat.

7. Topskatten skal væk, så det bedre kan betale sig for folk, der tjener mere end ca. 350.000 kr. om året at arbejde.

8. Nogle virksomheder mangler arbejdskraft, derfor skal det være lettere for udlændinge at komme til Danmark og arbejde.

9. Det bør være forbudt at bære tørklæde og andre religiøse symboler i offentlige institutioner som f.eks. skoler.

10. Homoseksuelle skal kunne blive gift i den danske folkekirke.

11. Staten skal bruge flere penge på at udvikle alternative energiformer.

12. Den kollektive transport bør være billigere - eller måske gratis - for at standse væksten i biltrafikken.

13. Danmark skal trække sine soldater hjem fra Afghanistan.

14. Tyrkiet skal med i EU, når landet opfylder EU's krav til menneskerettigheder.

15. Vi skal have en folkeafstemning om EU's nye traktat

16. Danmark skal sætte ulandsbistanden op.

17. Danmark skal forbedre forholdene for afviste asylansøgere.

18. Momsen på sund mad som f.eks. frugt skal sættes ned.

19. Der bør værre færre, men større sygehuse, så ekspertisen samles.

20. Alle skoler skal tilbyde eleverne sund skolemad.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 03-09-08 16:48

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-09-08 16:57

-