Hjertet i enhver bilstereo installation er head-unit'en. Som oftest udføres disse med fire kanaler og kan almindeligvis yde i størrelsesordenen 10 - 14W pr kanal. Det kalder producenterne så 40 eller sommetider 50W. Glem disse opgivelser. De kan ikke bruges til noget. Afspilningsmediet var i tidernes morgen radio og cassette, idag cd eller flashram og den slags. Vælg udfra hvilket medie du ønsker at anvende. Hvis du f. eks. vil bruge MP3 skal headunit'en være forsynet med en aux-indgang i fronten.
Dertil kan du så tilkoble enten to eller fire højttalere. Igen er de tekniske data det rene fantasi og har inten med virkeligheden at gøre. Det er der rarest at prøvelytte højttalerene, f.eks i de bilradio udstiller forretningerne har opstillet. Ret ofte anvender man 4" - 6" enheder i døre eller instrumentpanel og så sætter man 2 stk 6 x 9" i hattehylden. De lidt større højttalere bagi er normalt lidt mere ydedygtige på ikke mindst bassen. Som en lille ekstrafinesse kan anvendes "tune-up" diskanter i forruden. Disse er ganske små og spiller kun diskant. Disse tilkobles parallelt med de forreste højttalere (dørene eller instrumentpanelet).
Har man ønske om mere basstærk anlæg, kan man begynde at lege med en subwoofer monteret i bagagerummet. Denne kan du ikke trække med headunit'en. Dertil skal du have en separat effektforstærker. Forstærkeren skal have indbygget LP (lowpass filter). Forstærkeren skal have signal fra headunit'ens line out. Størrelsesmæssigt er 2 x 60W (rigtige Watt) et godt gæt til noget der matcher en god headunit.
Ønsker man regulære dunkebil, kan behovet for endnu flere kræfter til sidesystemerne komme på tale, og så kan man købe 4-5-6-7 vejs forstærkere der kan kombineres og anvendes på et utal af måder.