/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
fiskeunger
Fra : kaspermarcus
Vist : 504 gange
40 point
Dato : 19-08-08 12:50

Jeg prøver igen!!
Jeg er ny her på siden! Er der nogle som kan hjælpe mig med alle de spørgsmål der presser sig på ved et nystartet akvarium på 54 ltr.
- Hvor længe fra de bliver med rogn til de føder/ligger dem går der?
- Mine fine planter i akvariet ser ikke friske ud! - hvorfor ikke?
- Når der gøres rent deri... støvsuger i så også ned i stenene?
Jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig.'
Mvh. Nybegynderen!!!!!

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 19-08-08 15:57
Kommentar
Fra : IngerPals

Dato : 07-09-08 13:05

Jeg har et 112 liters akvarie, og det begyndte først at køre problemfrit da jeg lod det passe sig selv i stedet for hele tiden at "blande mig" ved at skifte vand og rense pumpe i tide og utide. Jeg har ikke skiftet vand i omkring 1½ år, og pumpen renser jeg nu efter behov (når jeg kan se, vandet ikke længere strømmer frit - omkring 2 gange på 3 måneder, vil jeg tro).

De bakterier der skal til for at opretholde balancen/det gode miljø i vandet har bedst af så lidt indblanding som muligt, har jeg erfaret. Mine fisk er en stime rød neon, en algeæder og forskellige platy - sidstnævnte yngler jævnligt. Mine planter trives og breder sig flot - jeg "studser" dem kraftigt omkring tre gange om året, ellers tager de magten fra akvariet.

Dog skal det lige siges, at jeg har hørt når de store drenge snakker henne ved pølsevognen, at denne fremgangsmåde kun fungerer med store akvarier, og mit er vist på den nedre grænse af "store" akvarier, så det er muligt du slet ikke kan bruge mit svar til noget om helst...

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 11-10-08 17:34

- Hvor længe fra de bliver med rogn til de føder/ligger dem går der?
det er lidt forskeligt. der kan godt gå et par dage.
- Mine fine planter i akvariet ser ikke friske ud! - hvorfor ikke?
prøv at tage dem op og gør dem regne :D ellers skriv til mig vis det ikke er det :D
- Når der gøres rent deri... støvsuger i så også ned i stenene?
ja gør stenene regne, vis du hvert halve år tømer hele akvariumet:
1. tømmer alt vandet ud i spande. ( fanger fiskene og putter dem alle sammen i spandene)
2. smider 1/3 af vandet ud og hælder noget nyt op i spanden, og lader den stå så kalken kan forsvinde.
3. gør planter, pump, sten og diverse genstande i akvariumet rent.
4. gør glasset rent.
5. putter sten, planter, pump og diverse ting i igen.
6. put vand og fisk i igen :D

håber du kan bruge det :D
skriv til mig vis du vel vide mere eller ikke forstår det jeg skriver :D