|
| Giantco "dør" Fra : refi | Vist : 4499 gange 310 point Dato : 25-07-08 18:48 |
|
Og nej den hedder ikke Giantco da det er en "tysker" - men den er 100% magen til....
Problemet:
For ca. 2 mdr. siden begyndte den med at "dø" midt under fart.
I starten stoppede jeg og tog tændingen - sætte tænding på igen og den startede med det samme..
Hurtigt fandt jeg ud af at blot jeg tog tændingen under fart og slog den til igen kørte den videre.
Mistanke: Fejl i tændingslås.
Nu er den efterhånden blevet meget svær at starte (elstarter) og efter drejning af nøglen 5-20 gange - starter den ØJEBLIKKELIGT.
Næste mistanke: cpi-fejl
Da jeg nødig vil skifte mere end nødvendigt kunne det jo være nogen havde været udsat for det samme...
NÅR den kører - kører den 100% - så det er med sikkerhed et elektrisk problem..
Da håndbremsen skal holdes inde for at bruge elstarter har jeg efterhånden vænnet mig til at holde forbremsen inde medens jeg med samme hånd holder startknappen inde. Derefter kan jeg med venstre hånd dreje tændingslåsen til og fra (stadig medens starter er aktiveret).
Som sagt efter 5-20 forsøg starter den øjeblikkeligt og startknappen slippes selvfølgelig
Gode ideer - cpi eller tændingslås er vist ikke helt billige - PS: 110% original med hvide plader.
Men den skal sgu køre småærinder hver dag
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 25-07-08 19:17 |
|
Lyder som overhedning af tændrør.
Kan skyldes forkert blanding, eller forkert tændrør, eller dårlig køling. Måske tilstoppede kanaler.
Hvis du har pillet ved motorydelsen skal der også et andet glødetal tændrør til.
Det er ret forvirrende med hvad der kaldes varmt og koldt, og hvordan nummersystemerne er for de forskellige fabrikater.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 25-07-08 19:21 |
|
Der er INTET pillet fra original ny.....
PS - det er jo en 4-takter.....
Den med benzinen holder ikke....
Som sagt starter den jo øjeblikkeligt NÅR den starter....
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 28-07-08 13:58 |
|
Så er problemet kommet "lidt" nærmere....
Det er tilsyneladende IKKE noget elektrisk....
På højre side oppe ved tanken sidder en aludims....
Ud fra den går 2 ca. 10-15 mm slanger.
Den ene slange går over i et metalrør som går ned klods op ad topdækslet (formoder det er luft eller smøring til ventiler)
Den anden slange - og der er problemet sikkert - er faldet af et eller andet sted...
Da den er temmelig stiv passer den i længde og facon til at sidde et eller andet sted på karburatoren.
MEN DER ER INGEN STEDER DEN PASSER
Den slutter i en plastic-vinkel hvori sidder et lille filter....
Den ser IKKE ud til at være brækket - blot faldt af - men hvor hulan skal den sidde ??????
MAX point (500) for løsningen.....
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 28-07-08 14:07 |
| | |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 28-07-08 14:48 |
| | |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 08:47 |
|
Alle svar kan da bruges, men hvad begrunder du det med ??
Og det med slangen må stadig være forkert....
En 30 cm slange der blot ender "blindt"... - og med en plasticvinkel i enden
Så var der jo ingen grund til den overhovedet var der.....
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 310 point Dato : 29-07-08 09:51 |
|
Din automatiske benzinhane er stoppet op i benzintanken, og har 2 slanger.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1975473070&n=-2116293621
Den mindste slange som er monteret ude i toppen af benzinhanen, er beregnet til at åbne benzinmembranen på benzinhanen ved hjælp af vaccum som skabes når motoren tørnes eller går.
Og når motoren tørnes eller går så gives der fri adgang til den store slange der løber til karburatorens svømmer.
Altså skal din knallert ikke kunne give benzin når vaccumslangen er hoppet af, undtagen den aut. benzinhane er defekt.
Hvor den lille vaccum-slange med vinkel skal sidde. Ja den skal sidde mellem karburator og motor.
Enten:
1. På karburatorens motorside
2. På jern eller gummistudsen mellem karburator og motor.
Så du må ned og finde det lille hul.
Hvad det har med tændingen at gøre tja det kan jeg ikke se, for før du fortalte om slangen, ville jeg havde forsvoret at du havde en defekt stik-samlinger til cdièn. Eller dårlig stelforbindelse på CDIèn.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 10:12 |
|
Citat 1. På karburatorens motorside
2. På jern eller gummistudsen mellem karburator og motor. |
Se det var jo også den formodning jeg havde, MEN DER ER IKKE NOGET HUL.....
Da slangen er "temmelig" stiv og dom sagt har denne plasticvinkel i enden er det ret begrænset HVOR den kan passe - så tager jeg fat i sjangen og fører den rundt i "motorrummet" (uden vold) burde jeg ramme et sted hvor den passer - men det er der ikke....
Du ved ikke tilfældigvis HVOR (præcis) den "burde" sidde på sådan en "djævelmaskine - jeg har desværre ikke andre hvor jeg kan tjekke det.....
Som sagt kan slangen ses på det billede jeg har tegnet på.
Bortset fra det er jeg ret overbevist om DU har ret - det er den der driller, og den har åbenbart i starten "blot" været ved at falde af og er så nu røget helt af - deraf er problemet blevet større med tiden....
Og at det er benzintilførelsen der svigter, lyder logisk på den måde den tér sig...
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 10:34 |
|
Ud fra tanken (benzinhanen formoder jeg) går 2 "tynde sorte gummislanger.
Den ene går ned i et grenrør, den anden går via benzin"glas" ned i karburator.
Den der går i grenrør "fordeler" sig så i 2...
Den ene går i indsugningsstudsen (mellem karburator og motor) den anden går op i denne aludims (som også må være en slags ventil)
Det er så på den anden side af denne aludims at de 2 store slanger går....
Den ene i topdækslet og den anden er så problemet - den hænger blot og flagrer....
Håber du kan se "billedet" for dig....
| |
|
Kan den slet ikke køre mere?
Jeg må indrømme at jeg ikke har arbejdet med den model, men der er noget med den har et t-stykke på vaccumslangen hvor den ene ende jo går til den aut. benzinhane og et andet sted hvor t-stykket fordeler sig går den ene jo ned ved karburatoren og den anden på en slange ved luftindtaget.
Men hvis det er den model her, så må der da være vaccumslangen sat på som nederste billede:
http://www.billig-scooter.dk/about11.html
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 12:33 |
| | |
|
Omtalte slange er nok kun et ånderør for at tanken kan få friskluft når der bruges benzin.
De nye 4 taktere har forskelleige miljø foranstaltninger, og filteret i enden kunne være et mini kulfilter, der klarer benzindampe, når knallerten står stille ?
Hovedsagen er at den aut.benzinhane virker. Den SKAL give en sjat benzin ned i karburatoren når man roterer motoren. Så hvis du kan trække benzinslangen af og kontrollere, både ved gashåndtag i bund og ikke gas. Om du trækker slangen af under benzintank eller ved filter eller karburator, skal give en sjat anyway.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 13:22 |
|
Citat Omtalte slange er nok kun et ånderør for at tanken kan få friskluft når der bruges benzin. |
Hov....
Den går jo ikke i tanken, men på "bagsiden" af den omtalte aludims som OGSÅ har en slange til topdæksel....
På den anden side af aludimsen går en slange til tanken....
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 14:18 |
|
Ja ok - kinesere må jo være experter - men det ender nok med den "bare" må afleveres på værksted og lade dem overtage problemet
Besynderligt nok er der på INGEN af disse billeder vist omtalte slange.....
Gad vide om det er noget der KUN er på tyske modeller
Dog sælger thansen vinkelstykket med filter - så skulle måske lige forhøre mig der først....
| |
|
Du svarer ikke på om den kan starte, og i dit oprindelige spørgsmål skriver du:
NÅR den kører - kører den 100% - så det er med sikkerhed et elektrisk problem..
Hvis du ellers har afprøvet den automatiske benzinhane, og den virker, så kan jeg heller ikke se andt end det er en dårlig elektrisk forbindelse, som ikke har noget at gøre med det vinkelstykke. Så uanset hvad det vinkelstykke gør, så skal det nok hænge der og har ikke noget med sagen at gøre.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1917238475&n=-2116160314
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 16:20 |
|
Jo det har jeg da svaret på men gør det gerne igen.....
Jo den starter efter 5-20 forsøg hvor jeg holder starteren inde og blot bruger nøglen som starter (slipper naturligvis startknappen når den går igang)
Derefter går den fint i tongang....
Slipper bremsen og kører....
Sommetider kører den så hele turen upåklageligt - andre gange går den i stå efter et par kilometer og det hele starter forfra igen med at starte....
Jeg har også haft "mistanke" til den kontakt der forhindrer start på sidestøtteben men har ikke kunnet konstatere om den skulle være årsag....
Men som sagt - NÅR den kører - kører den udmærket uden udsættere eller andre ting...
Så ENTEN kører den eller den DØR TOTALT.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 16:22 |
|
Så problemet sker UANSET om den er varm eller kold....
Dog har jeg en fornemmelse af at problemet er mindre i fugtigt vejr.....
| |
|
OK,men det med periodisk fejl er jo det allersværeste at fejlsøge på, man må kun håbe på at problemet bliver statisk.
Når den skal havde så mange startforsøg kunne det jo være benzintilførslen.
Det allerførste jeg ville prøve var nok og tjekke gnisten, og evnt give et nyt tændrør.
Hvis den er i orden, ville jeg tjekke om den kommer øjeblikkelig med en snaps gennem tændrørshullet, for kommer den så, ja så tjek den benzinhane som anvist.
VG Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 29-07-08 20:59 |
|
Jeg tror du måske misforstår en smule.....
Hvis det var benzinmangel ville den vel "hoste" lidt inden den dør og tilsvarende ved start....
Det gør den IKKE - som sagt når den springer igang gør den det ØJEBLIKKELIGT - også uden gas....
Tændrøret har været ude og ser ud som nyt (lidt grå) og HELT rent....
Periodefejl kan man vist desværre ikke kalde det længere
Fejlen er gennem den sidste måned blevet større og større.....
Så jeg skal nok tilbage til min allerførste indskydelse at det er noget elektrisk - for det er som sagt - ENTEN ELLER
Har fra en "nørd" i området fået fortalt at der skulle være en "nyere" model CDI til den - kan det passe ????
| |
|
model CDI til den tja, men hvis din ikke fejler noget og da desuden din maskine ikke er tunet, så er der ingen mening i udskiftning.
"Hvis det var benzinmangel ville den vel "hoste" lidt inden den dør" Nææ det skal du ikke regne med, når benzinstanden når et stykke ned, så virker det lige som når man tager tændingen.
Du er nødt til at fejlsøge, først ved at se om der er gnist, derefter benzinmangel, ellers er det jo som at søge i blinde.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 30-07-08 16:40 |
|
Så fik jeg lige "lidt" fred til at afprøve.....
Tændrør gnister fint (kan selvfølgelig være en tilfældighed)
Benzin "pumper" fint
Så er der vel "kun" luft tilbage for at give forbrænding
En ny tanke har strejfet.....
Da den var på værksted FØRSTE gang efter 1000 km undrede man sig over den overhovedet havde kørt - da udstødningsventil ikke åbnede.
Dette blev naturligvis lavet og ved 3000 var der ikke nævnt noget....
Kunne det være noget sådant der pludselig opstår....
| |
|
Nææ, men man er begyndt at anbefale andet (End der står i servicebøgerne)ventilspillerum på de motorer.
Er vi enige om at du tit bruger starteren 15-20 gange så motoren drejer rundt hver gang men først starter feks. den 20 de gang ?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 30-07-08 18:18 |
|
JA
Og har flere gange prøvet med både lidt og meget gas - gør ingen forskel...
NÅR den starter gør den det også i tomgang (uden gas overhovedet)
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 14-08-08 10:19 |
|
Er efterhånden ret overbevist om at omtalte vinkelstykke på en eller anden måde "lukker" for benzintilførsel (eller styrer noget ventil der gør det)
Jeg har ikke haft mulighed for at "kigge" på en tilsvarende model, men alle billeder af "notorrummet" jeg kan finde viser slet ikke omtalte vinkelstykke. Derfor er jeg ret overbevist om at det bør sidde fast et eller andet sted der danner tryk/vacuum....
Der er ingen logik i en løsthængende slange på 20 cm. der blot ender "blindt" med et VINKELSTYKKE på....
Uden at gentage mig selv for ofte blot dette:
Boxen sidder som sagt på højre side af stellet ved tanken.
Fra denne box går en slange til et grenrør (og videre i tank og indsugningsstuds)
Fra samme box går så yderligere en slange til topdæksel/ventildæksel
Igen fra denne box (og det er den det hele drejer sig om) går yderligere en ca. ø10 slange.
Ca 20 cm lang med et vinkelstykke i den anden ende der indeholder et lille skumfilter.
Denne slange hænger "blot" og flagrer i motorummet....
Dette KAN ikke være rigtigt...
Bl.a. fordi der er ingen lokik i at den ender i et VINKELSTYKKE hvis dette blot hænger og flagrer
Der er ingen logik i slangens LÆNGDE hvis den blot ender blindt.
Se vinklen her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1973279580&n=-2116160314&pn=-2116143132
Den MÅ skulle monteres et eller andet sted men alle billeder jeg overhovedet kan finde af motorrummet viser den SLET IKKE.....
Er der ikke en med en tilsvarende model der kan "kigge" og se HVOR den skal sidde
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 28-08-08 13:40 |
|
Så kører den...
Lige lidt opfølgning inden der "lukkes".....
BEGGE ventiler var lukkede (mekanikerfejl fra sidste service da kontramøtrik åbenbart ikke var spændt) (han havde MEGET røde ører)
CDI udskiftet til nyere model...
Det var egentlig ALT
Grunden til man skiftede CDIen var at efter de havde fået den startet "faldt" den stadig ud af og til - det løste CDIen.... (nyere model)
Endelig lød regningen på 0kr. da man forærede mig CDIen for "ventilbøvlet" sammen med en undskyldning....
Og så lige - ontalte slange der ender i ingenting er "normalt" bundet op med en strip der åbenbart er knækket og skal ende i - INGENTING -- men den har INTET med problemet at gøre...
| |
|
Nææ, men jeg kunne ikke regne den ud med ventilerne.
Men at slangen endte blindt, så jeg ikke et problem i, den havde jo filter i enden.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|