|
| Lydpotte Fra : yourgod | Vist : 2458 gange 50 point Dato : 06-05-08 19:43 |
|
Hvad er en lydpotte lavet af?
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-05-08 19:46 |
|
Blik eller rustfri stål (hvis den er god)
En lydpotte er en såkaldt selektiv lyddæmper (udnytter arealindsnævringer og ditto udvidelser)
| |
| Kommentar Fra : yourgod |
Dato : 06-05-08 19:47 |
|
Men er der ikke noget lyddæmpende inde i det?
| |
| Kommentar Fra : IceCap |
Dato : 06-05-08 19:51 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-05-08 19:53 |
|
Nej, normalt ikke.
Dit indgangsareal, udgangsarealet - sammenholdt med det frie areal hvor gennemstrømningen er størst giver en lyddæmpende virkning. Foring med absorberende materiale duer kun mod højfrekvent støj, og ses af og til i slutpotten.
Men i en bilpotte kan man godt se sindrige udformninger med perforeret plade og alt mulig andet. Dem jeg har set skåret op har været halv-komplexe og ligner noget der er bøvlet at regne på.
| |
| Kommentar Fra : yourgod |
Dato : 06-05-08 20:02 |
|
Det er nice med alle de svar..
men skal lige have slået fast
En lydpotte til bil er lavet af rustfri stål?
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-05-08 20:13 |
|
Normalt laves de af halvdårlig blikplade og lakeres nødtørftigt.
Kvalitetsudstødninger af de bedre laver man af rustfri, normalt AISI304 eller lignende kvalitet. De-luxe har jeg set udført i syrefast stål, altså lig AISI316.
En Toyota Avensis kan f. eks holde udstødning i tæt på 300000 km!! Det kan en Peugeot IKKE (med mindre vi taler diesel.).
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 06-05-08 20:34 |
|
Lyddæmpersystemet skal ideelt set omforme den stødvise afgang framotoren til en helt jævn strøm ud .
Det gøres ligesom i elektriske filtre og udglattere ved en skiftevis passage af større rum (capaciteter) og smalle rør (modstande) trykvariationer opfanges of udjævnes i rummene , og modtandene giver en tilvarende jævnere afstrømning, til det næste rum.
I praksis bruges kun et brænset antal led så strømmen ud bliver ikke helt jævn , men nok til at støjen dæmpes meget.
Som vist på figuren i linket kan en potte godt indeholde flere rum med strømningsmodstand via perforeret plade imellem.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 06-05-08 20:45 |
|
Den er lavet af galvaniseret stålplade, og virker hovedsagelig ved at den komprimerede gas
udvider sig i potten, og afspændes,efterfølgende kommer så gassen ud med et stærkt reduceret
lydtryk. Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 06-05-08 21:30 |
|
IceCap og transor har til sammen givet dig et rigtig godt svar.
Har en gang skildt sådan én. Den havde også et rør i hullet længst væk.
Den naturlige strømningsvej vil så være:
Ind gennem "inlet" til bagrum,
tilbage til det lille mellem-rum gennem det rør, der er taget ud,
over og ud gennem "outlet".
De værste trykbølger vil så "fise ud" gennem perforeringerne, sådan at luften ikke tilbagelægger den samme strækning. På den måde opnås den udjævning som transor omtaler.
transors beskrivelse af materialer genkender jeg også, så du burde nok give stjerner og point til dem begge.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-05-08 21:32 |
| | |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 06-05-08 22:01 |
| | |
|
hej kan høre i andre ikk ved noget om biler så nu skal i lytte til en rigtig mekaniker en standart lydpotte er lavet af stål og en rund keamik plade indeni og så sidder der et filter indeni udstødningen men hvis keamikeren går i stykker inde i udstødningen så kan du lige så godt smide den ud for så den ikk lovlig at køre med fordi så er der for høj db
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|