/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Symmetrisk belastning
Fra : mmjfk
Vist : 3073 gange
20 point
Dato : 09-03-08 07:56

Hvis man har 3 ens symmetriske belastninger på 2,2KW, cos phi: 0,85, tilsluttet i stjernekobling.

Nettet er 3x400V

Hvad bliver strømmen så i gruppeledningen?

Jeg løber lidt rundt i stjerne/trekant koblinger.

Kan i hjælpe mig?

mvh

MMJFK

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-03-08 08:22

Jeg har en formel her, men der skal blot byttes lidt rundt, så skulle den være der.

U X I X V3 X CosÞ
----------------------- = KW

V3 = kvadratrod 3 = 1,732

Så din formel kommer til at se således ud:

400 X I X 1,732 X 0,85
---------------------------- = 2,2

Så er det bare at regne.

MVH

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-03-08 10:29

Strømmen i gruppe ledningen?
Der er da 4 ledninger
Når tilslutningen er i stjerne er der tilslutning til "0"
Men når belastningen er symetrisk løber der "ingen" strøm i "0"

I Stjerne koblinger er belastninger forbundet som et "Y" og Spænding er ca 230 V (Kv Rod 3)
Det som eksempel al Lysinstalation da man kun ønsker 230V i stikkontakter. Her benytter man Nullen "0". Når Belastningen er symetrisk løber der, derved ikke strøm i "0" da den fordeler sig jævnt i de 3 faser...

Trekant belastning er 400V belastninger strøm der trækkes imellem de 3 faser uden anvendelse af "0".

Mvh Ben

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-03-08 10:32

Ja, spørgsmålet er lidt dårligt formuleret, jeg er heller ikke helt sikker på hvad spørgsmålet egentligt er.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-03-08 11:25

Det er også svært at holde rede i .
Først lidt om de rigtige betegnelser for trefasesystemet.

Normalt fordeler man til forbrugerne 3 faseledninger og en neutralledning, som er forbundet til transformatorens sekundære stjernepunkt og normalt også jordforbundet. Den sidste kaldes neutral, men "nul" i almindelig elektrikkerslang.

Hver faseledning har nominelt 230 V i forhold til neutral og ca. 400V indbyrdes. De 230 V kaldes liniespændingen og de 400 V kaldes yderspændingen og man siger at nettet er 0,4kV.
Det er altså yderspændingen man bruger til at angive netspændingen.

Det er ikke rigtigt at skrive at nettet er 3 x400 V . Det er elektrikkersludder.Det giver forvirring og man ved ikke hvad der menes.

Når man forbinder forbrugerbelastning til nettet går der strøm. Nu er det om at holde tungen lige i munden for betegnelserne er forvirrende. Man står sig ved altid at regne som om belastningen er stjerneforbundet, ellers er betegnelserne forvirrende og der er risiko for misforståelse og forkert brug af formlerne. Trekantforbindelser kan altid omregnes til ækvivalent stjerneforbindelse.

Strømmen i en den enkelte faseledning til en forbruger, kaldes logisk nok strøm pr liniefase, og det er den man mener, når man taler om systemets strøm.
I dit tilfælde er er stjeneforbindelse og vi lader de forvirrende viklingsfasestrømme ligge , da de ikke er relevante for ddette tilfælde

strømmen bliver 2200 / 230 /0,85 = 11,25 A

Det er så strømmen i hver af faseledningerne, som du spurgte om.

Viskinge faldt i fælden og brugte en rigtig formel forkert.