|
| Navigation Fra : fuschia | Vist : 1138 gange 20 point Dato : 11-02-08 09:59 |
|
Hej vi er et ægtepar ( i 50 års alderen ) som går til navigation, og vi synes der er rigtig meget at lære. Men vi følger da nogenlunde med, selvom der er meget at huske og hukommelsen kan godt svigte. Så vil høre om der er nogle som lige har taget kursus og hvilke prøver man kommer op i ??? Ikke for at snyde men for at blive stærk i netop det som prøven kræver. Det er helt umuligt at lære hele bogen udenad, selvom vi gør alt hvad vi kan. Venlig hilsen Anne
| |
| Kommentar Fra : brokke44 |
Dato : 11-02-08 10:30 |
|
Det er formentligt den teoretiske del af yachtskipper, I er ved at tage?
I kan købe et hæfte hos Weilbach & Co, hvor eksempler på prøver/eksamener fremgår.
Det er faktisk et ret godt hæfte, som kan give jer en god idé om, hvorledes prøven/eksamen er formuleret. Jeg undrer mig over, at jeres lærer ikke henviser til det og giver jer hjemmeopgaver fra dette hæfte.
mvh
brokke44
tidligere aftenskolelærer i navigation
| |
| Kommentar Fra : piaskov |
Dato : 11-02-08 10:32 |
|
Hej med jer ! Velkommen i sejlernes univers. Det er bare alletiders at i går på kursus nu. Bare det man har fulgt med giver en masse, og nej i skal ikke lærer hele bogen/ bøgerne uden ad. Men det er vigtigt at i får lært de forskellige farvandsafmærkninger da det i sidste ende er et spørgsmål om sikkerhed. Selve eksamen foregår ved en skriftlig prøve hvor i får en opgave udleveret som skal løses efter den er der , samme. dag en mundtlig, som også skal bestås. Det er ikke svært, men jeg indrømmer at det kan virke meget forvirrende . Jeg lover jer at lige pludselig falder brikkerne på plads. I må IKKE gi op. Hvis i planlægger at sejle gennem floderne, hvad der i øvrigt en meget smukt, skal i bruge det. Det er en dyr affære hvis der sker noget og i ikke har det.
Kan i ikke sætte jer nogle stykker sammen og hjælpe hinanden med lektierne, det gjorde vi idet der på vores hold var en ikke dansker, det hjalp ham igennem.
God vind fremover. Hvis der er noget i er i tvivl om er i velkomne til at skrive i mailboksen. V.H. Pia
| |
| Kommentar Fra : brokke44 |
Dato : 11-02-08 11:04 |
|
PS. Kom lige til at tænke på, at hvis det er et "almindeligt" duelighedsbevis, I er ved at tage, findes der også et hæfte med eksempler på tidligere års prøveopgaver.
Men det er som Pia skriver noget komplekst i begyndelsen, hvis man ikke har beskætiget sig med navigation før, men de fleste ser "lyset" for enden af tunnelen på et eller anden tidspunkt.
| |
|
Hej. Jeg går ud fra, at det er det almindelige duelighedsbevis i skal erhverve. Jeg tog det for snart mange år siden. Jeg tror det var i 1981.
Den teoretiske del inde holder JALA systemet som er bøjer der viser i hvilken retning man skal passere dem, De er så markeret med forskellige farver, reflekser og lys. Ikke svært at lære. Envidere skal man lære om andre bøjer, fyrkarrakterer, d.v.s. de forskellige lys et fyr udsender så man kan genkende dem. Man skal lære at "læse" et søkort. Nødsignaler, førstehjælp, motorlære.Og der er sikkert en del mere som jeg ikke lige kan komme på. Den praktiske prøve går ud på at man skal kunne manøvre et skib og der vise at man kan bjærge en mand over bord. MOB, som det kaldes. Lanterner og tydning af dem er et kapitel for sig, men i bund og grund er det ikke særlig svært, nå man bare får læst på lektien. Jeg går ud fra, at nå i nu er startet, så har i jo bøger,kort o.s.v. Min erfaring er, at det er kun folk der ikke har læst på lejtien der dumper. Så held og lykke og bare klem på.Her er en side i kan studere lidt: http://www.duelighed.dk/ og i øvrigt er der en masse stof på nettet der er værd at studere, bare søg på duelighedsbevis sejlads
Med venlig hilsen
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 11-02-08 12:29 |
|
Hej fuschia
Slå koldt vand i blodet, der er ingen der "dumper" hverken til duelighedbevis eller yachtskipper det har læreren simpelthen ikke "råd" til.
Når tiden nærmer sig afslutningen, holder læreren normalt 1-2 prøver for at vise hvad det drejer sig om, og for at dulme elevernes nerver, så tag lige en snak med ham/hende omkring dette, der er da ingen grund til at spekulere sig til grå hår over bagateller, der kan afklares med en samtale.
Jeg har selv undervist i navigation og ved af erfaring at problemerne oftest ikke ligger i farvandsafmærkning, søvejsregler samt lyd og lyssignaler (disse 4 ting skal man simpelthen kunne), men derimod i kursberegninger med misvisning, afdrift o.s.v (hvis GPS'en svigter) .
Tag det roligt--pludselig falder tiøren.
Med sejlerhilsen
dabj
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 11-02-08 16:06 |
|
du har helt misforstået meningen med det. det er ikke et spørgsmål om at lære hele bogen udenad, men at lære at bruge de oplysninger du finder i bogen.
det var kun i gamle dage man lærte udenad.
og så kan jeg varmt anbefale jer at klikke ind på duelighed.dk.
der er al den hjælp at hente som i måtte have brug for.
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 11-02-08 17:43 |
|
Ups--tænkte ikke lige på at alt bliver taget bogstaveligt.
Normalt begavede mennesker uden indlæringsproblemer og med en rimelig lærer dumper ikke hvis de gider at lære.
Med
Citat det har læreren simpelthen ikke "råd" til. |
mente jeg, at hvis folk dumper, risikerer læreren at blive arbejdsløs.
I øvrigt er det ikke alle steder eleverne betaler.
| |
| Kommentar Fra : brokke44 |
Dato : 11-02-08 18:16 |
|
Citat I øvrigt er det ikke alle steder eleverne betaler. |
Nåååh - hvilken sejlklub er så storsindet at betale eksamensafgiften til staten?
Hvis det er aftenskole, du tænker på, så er brugerbetalingen forlængst indført.
| |
| Godkendelse af svar Fra : fuschia |
Dato : 13-02-08 09:03 |
|
Tak for svaret Kortoververden.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|