/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Rodbehandling eller udtrækning
Fra : jes-a
Vist : 6678 gange
50 point
Dato : 01-01-08 23:21

Hej

Sidder her med tandpine i en pludseligt meget kuldefølsom lille kindtand(+5). Jeg fik den lavet for en måneds tid siden, netop pga. tandpine. Den var kuldefølsom en uges tid efter, men så forsvandt det. Tandlægen sagde dog, at den skulle rodbehandles, hvis ikke det forsvandt.
Jeg må nok sande at jeg ikke slipper. Men jeg er lidt usikker på, hvad jeg skal. Skal jeg få en rodbehandling og betale de 2100 kr. eller bare få den revet ud. Det koster 250 kr, og så gør det aldrig ondt i den igen. Synes så bare det var spildt at have betalt 1800 kr. for at få den lavet for blot en måned siden. Lidt ærgerligt. Spørgsmålet er også om ikke det er en tand, som ikke er det store problem at leve uden.

Hvad ville du gøre? Er det en tand, der er værd at poste flere penge i?

 
 
Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 01-01-08 23:39

Hvis det er en visdomstand eller en Du kan undvære uden at se fjoget ud og stadig kunne tygge ordentligt så ud med den.


Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 01-01-08 23:49

Ja, det er jo lige om det vil generer at mangle den. Som du siger, skal det jo heller ikke kunne ses. Det er jo den forreste kindtand.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 02-01-08 00:01

Ups...
Slemt sted da "hård" føde såsom gulerødder o.l. bearbejdes meget der, det kan mærkes meeeget lang tid hvis tanden er ude, + forøget slid på siden af de to sidemænd.

Jeg aner ikke hvad en stifttand (kunstig) koster, men Du kunne måske få ham til at vurdere om den kan reddes eller skiftes ud, Du sparer jo så 2000 kr på en behandling.

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 00:13

Det kan da ikke passe at en rodbehandling koster 2.100 DKK

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 00:19

Nå okay... jeg fandt lige dette. Det kom lidt bag på mig, at en 3 kanals tand koster 2.100 DKK.
Men du skriver, at det er en lille kindtand, så den er vel ikke på 3 kanaler???

Rodbehandling - 1 kanal
700 kr.

Rodbehandling - 2 kanaler
1.400 kr.

Rodbehandling - 3 kanaler
2.100 kr.

Simpel tandudtrækning
316 kr

http://www.godtsmil.dk/priser/


Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 00:20

Min tandlæge siger, at enhver idiot kan trække tænder ud, men de ordentlige og anstændige tandlæger arbejder på at patienten beholder flest mulige af sine tænder.

Kommentar
Fra : briseogstorm


Dato : 02-01-08 00:28

Har du hørt om tandlægeskolen? Det er totalt gratis, men der kan være ventetid. Mvh B&S

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 02-01-08 01:00

Der kan bådee være ventetid og unødig ekstra pine da de jo ska lærer det har selv fået ordnet en del tænder bla med rodbehandling og det holder heller ikke en evighed og sæføli vil man jo godt se godt ud og mener du ikke du ka undværer det er det billigere i Sverige Polen ungarn mmf og så er de ovenikøbet dygtige og med det nyeste udstyr men har selv fået ordtnet hos min udemærkede Danske og rimeligt billige Tandlæge her i Næstved's omegn
Med et bredt smil Suno

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 01:02

Min tandlæge er sådan en type, der næsten gør for meget for at jeg beholder mine tænder, synes jeg. Selv visdomstænder vil han ikke rive ud så snart han får øje på dem, ligesom andre tandlæger jeg har været hos gerne ville.
Han er også vild med at putte plast i, selvom det er dyrere. Han påstår det er bedre end amalgam. Forhåbentlig er det ikke bare noget han siger for at score penge.
Men jeg må nok give ham et besøg og evt. få lavet en røntgenfoto. Hvem ved, måske har han lavet en fejl i fyldningen ellernoget andet.
Min gamle far mener der er gået kulde i den efter i nat at have været meget ude, og hvis den så er følsom i forvejen.....

Spiser forresten ikke gulerødder :)

Nogen her der ved om det er slemt at få lavet en rodbehandling. Det må da gøre sindsygt ondt, når der skal pilles direkte i roden.

Hvad er det for noget med gratis behandling på tandlægeskole. Hvor ligger den og hvad vil de lave og hvordan for man tid og bliver det lavet ordentligt????

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:05

Gør ondt LOOL Du blir da bedøvet

Tandlægehøjslolerne. En i Århus og en i København - Behandling er gratis. De skal jo øve dig

Amalgam er forbudt ...tror det er her fra årsskiftet, og der må kun bruges plast.

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 01:05

Næstved, billigt. Jeg skal til næstved om tre uger. Måske kan jeg få en tid hos den billige tandlæge. Min egen er nemlig ikke en af de billigste, men ofte ret dygtig. Bare ikke lige sidste gang.

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:06

Øhh der skulle stå: øve sig på dig. Det foregår under kyndig supervision af en underviser.


Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 01:07

Selvom jeg er bedøvet, kan jeg stadig mærke noget. Så måske skal jeg i fuld narkose :)

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:08

Sorry. Det er først fra 1 april 2008 amalgam bliver forbudt

http://politiken.dk/indland/article451954.ece

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 01:10

Det lyder risikabelt at lægge tænder til elever. Men skal den alligevel ud, så kunne det da være et forsøg hver, hvis jeg kan holde pinen ud indtil da. Ved ikke hvor lang ventetid der er, men kunne forestille mig at mange benytter sig af det.

Hvad nu hvis de laver en fejl. Er man så bare fucked?

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:10

Hvis du er korrekt bedøvet, tror jeg ikke på du kan mærke andet end at der rodes ved tanden. Men selvfølgelig skal du ikke have smerter. så hvis du føler noget må du jo himle op

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:16

Nej jess. Du skal ikke være bange for Tandlægehøjskolen. De er ikke helt grønne og som sagt så er der kyndigt tilsyn mens det står på. TRing til dem og fortæl som det er, at du har smerter,og hør hvad de kan tilbyde

Citat
Alle over 18 år, der henvender sig, vil få en forundersøgelse samme dag, og der vil blive taget stilling til, om De kan blive indskrevet til behandling. Hvis man er under 18 år, så ring til reception 4 på tlf: 35 32 69 94

Tandlægeskolen tager imod patienter til undersøgelse og kan påtage sig behandling af tænder, mundhule, kæber og kæbeled.

Patientbehandling foregår som led i uddannelsen af tandlæger, tandplejere og klinikassistenter og udføres af studerende under opsyn af lærere.

Ikke alle behandlinger kan udføres. Indskrivning til behandling afhænger bl.a. af, om de studerende kan lære tilstrækkeligt af netop den behandling, som de har brug for.

Af hensyn til undervisningen er det nødvendigt, at alle behandlinger bliver udført fra grunden og ikke er for svære.

Visse typer af behandlinger må derfor afvises, fordi de enten består i omlavninger, er for vanskelige eller for omfattende for de studerende.

Da Tandlægeskolen ofte kun kan påtage sig noget af behandlingen, vil det derfor være vigtigt, at de går regelmæssigt til eftersyn hos deres egen tandlæge, også imens de er patient på Tandlægeskolen.

Efter afsluttet behandling, er det muligt senere at blive indskrevet igen til behandling på Tandlægeskolen. Man skal da henvende sig til Hovedmodtagelsen til ny undersøgelse for at blive skrevet på venteliste.

HVAD KOSTER DET?
I de fleste tilfælde er det gratis at blive behandlet, men ved nogle behandlinger skal der betales for materialer og laboratoriearbejde, f.eks. ved protese- og kronearbejder samt ved tandregulering.

Med hensyn til betalingen vil De blive informeret, inden behandlingen påbegyndes


Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 01:17

En interessant lille artikel. Så må det være en af årsagerne til at plast er dyrere end amalgam, da det tager længere tid at lave. Jeg har ikke fået sølvfyldning i lang tid, så jeg husker ikke hvar lang tid det tog. Men det lyder da godt, at der kommer tilskud på plast. Gad vide hvor meget de vil slippe.
Tror nu ikke jeg kan vente til april med dette her.

Håber også på politikerne vil gøre noget om den snak om billigere tandbehandling. Men det har nok lange udsigter, hvis jeg kender politikerne ret.


Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:20

Yesss - Jeg ville beholde mine tænder i munden, så længe det er muligt. Hvor faen skulle man for øvrigt ellers ha dem LOOL God fornøjelse med projektet

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 01:23

Klumme:
Jo, det kunne da være et forsøg værd. Jeg bor godt nok ikke i nærheden, men DSB er stadig ikke ligeså dyre som tandlægerne. Så er det så bare lige om en rodbehandling er en af det behandlinger som er for svære for dem at lave.

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:25

Nej afgjort ikke. Det de kalder svært er sån noget som broarbejde mv...

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:27

Lidt må du altså til lommerne. Du får dem nok ikke til at rykke ud med en mobilklinik for at betjene dig

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 01:29
Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 02-01-08 07:15

Hej jes-a

Jeg føler sku med dig.

Er selv EN af dem, hvor bedøvelse IKKE virker - en 4 - 6 bedødøvelser, og lattergas, virker IKKE EN SKID.

Så da jeg sidst skulle have en kindtand ud, var det på privathospitalet Arctos i Aalborg, hvor jeg købte en narkose, og selv indlejede en tandlæge.

Pris 6.500 kr. ialt. Men hold kæft, hvor det lettede

Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 02-01-08 07:19

........og lige til det med plast....

Nok er det dyre end amalgam, men til gengæld, skal der også bores mindre sund tand ud.

Af den grund, at når der bruges amalgam, skal der laves en hulning i tanden, som kan holde "blyet" nede, hvor i mod plast kan "limes" i, på lodrette flader.

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 08:11

Vedikkealt.

Nej det må siges. Der er ikkebly i amalgam, men kviksølv, kobber, tin, sølv.

Hvis du ikke kan bedøves på alm. vis, er jeg stensikker på, at man kan få det betalt via socialforvalningen i din kommune. Ring og spørg.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 02-01-08 11:45

Altså jeg fik også lavet en ordentlig omgang her for et par år siden og om hvor slemt det er ka ikke siges med nøjagtighed Men mine rødder er sådan indrettet eller rettere var så de havde fat om kæbebenet og så skulle tænderne skæres i flere dele faktisk 8 for at få dem fri det var i overmunden og dem der sad ved bihulerne havde faktisk rødder derop så da de endelig kom ud havde jeg ligesom gennemtræk inde i hovedet (ja og her skal der så ikke komme nogle vittigheder tak ) som min tandlæge så efterfølgende måtte sy hullerne til oven i og bedøvelser fik jeg vel en 10 12 stykker af undervejs og kunne skam godt mærke at jeg var til (sad faktisk med knyttede hænder og tænktre om det ville hjælpe at bøffe ham en på skallen men lod være ) poienten er at nogle af de tænder havde jeg tidligere bekostet med smertefulde rodbehandlinger såe ud med den tand hvis du ka undværer den Tandlægen ville set i bakspejlet have sendt mig på hospitalet og i narkose hvis han ku gører det om . Og du spørger om rodbehandling :du bedøves der bores i de tre rodkanaler puttes noget i der slå resten ihjel og det lukkes efter en uges tid åbnes igen og rodresterne bores helt væk og fyldes og lukkes tanden er nu død og ændrer tit farve til over i det grå

Med venlige medfølende hilsner Sune

Ps . du kan her i ventetiden gurgle mun i en saltopløsningi lunkent vand ellei i sanps eller anden sprut det hjælper lidt ellers er nelliker jo det bedøvelse bla består af men smager ikke godt og ka være svær at styrer hvor i munden det bedøver såe pas lie på hvis det er noget du vil øve med

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 12:13

Citat
ja og her skal der så ikke komme nogle vittigheder tak


Det ku ingen da drømme om

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 02-01-08 12:25

Troede ikke nelliker var til andet end pynt i haven eller blomstervasen. Men kan da prøve.
Men det var da en voldsom tur du havde. Han burde have set røddernes beliggenhed på røntgen og sent dig på hospital.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 02-01-08 15:13

Ja men han bedømte måske at de ikke var så slemme som de jo så var meen i dag er det hele ok og får speciel behandling/ rabat måske netop pga. samme Ligesom jeg glemmer han heller aldrig den dag


Og Djævel .......klap lie i ik eller jeg k(r)lummer dig sammen og putter dig i en flaske med den bedste hankatteterritorieafmærkningspis i

Mvh til nogle her Sunowich

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 02-01-08 15:26

LOOOL Rocker

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 02-01-08 17:18

Mandelolie bedøver også lidt.

Jeg har også prøvet det med 6 stik og lattergas, men man kan jo ikke bedøve en betændt tand.
Tandlægen sendte mig så til en klinik i hovedstaden hvor de gav mig en lille hvid pille og et par stik

Efter 20 minutter var jeg passiveret, dog vågen.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 03-01-08 12:37

Små hvide piller der passivi et eller andet fra hovedstaden ??Er det mon Djævelens værk

Hav et godt år uden pine og plage mvh Suno

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 03-01-08 12:39

Har du så fået gjort noget ved den der rokkertand hi hi

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 03-01-08 13:21

Citat
Små hvide piller der passivi et eller andet fra hovedstaden


Det får de sgu da allesammen i Kbh. Derfor vader de rundt som Zombier

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 03-01-08 20:33

Vil lige se an om smerterne fortager sig. Men tvivler på det.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 03-01-08 23:34

Tvivler ????? sidder den tand ikke i din mund .Har du da fået nogle af de der hvide københavnere

Eller hva faen snakker du om havde du ikke ondt ?????????????????????????????????

Det var ihvertilfælde den mærkeligste besked jeg har læst i år

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 04-01-08 00:59

Den gør kun ondt når den udsættes for kulde eller varme.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 04-01-08 10:41

Nå ok du ka jo altid vende tilbage hvis du får mere ondt

Kommentar
Fra : karin42


Dato : 21-03-08 17:57


må en flittig bruger af tandlægen komme med en bemærkning , hvis du har en god økonomi så skal du ofre en krone , så slemt er det alså ikke .
de tænder der bliver hevet ud er væk for bestandig , men mange mennesker har ikke råd til de dyre kroner - desværre . held og lykke .


Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 21-03-08 19:04

Pludselig, her et par måneder efter poppede denne tråd op igen.

Hvad blev egentligt enden, på denne historie.

Kommentar
Fra : jes-a


Dato : 21-03-08 19:28

der er ikke sket noget. Den er en smule kulde og varmefølsom, men det går lige. Det er også noget med at der fra april gives tilskud til plastfyldninger.

Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 21-03-08 19:49

OK - jes-a, det er jo heller ikke forbudt at udsætte det, og er pengene små, spillerdet jo så afgjort ind.

Men håber så sandelig ikke, det pludselig udvikler sig til noget værre.

Så nu mangler du bare at uddele point, og dermed lukke spørgsmålet.

Fortsat God Påske.

Hilsen vedikkealt


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste