/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Konen læser mine mails
Fra : Smukke_Ole
Vist : 993 gange
200 point
Dato : 14-08-07 08:14

Jeg har fået et problem i OutlookExpress:
Har en mail adresse hos TDC, men nu har konen også fået en computer på samme internet-forbindelse, og ville gerne have sin egen mail-adresse. Den har vi så opretttet, da der jo er mulighed for at have flere adresser.
Nu viser det sig så, at når een af os henter mail ned, kommer den andens mail så også med, hvilket giver mulighed for at læse hinandens mail, hvilket kan give problemer.
Jeg kan ikke gardere mig imod, at konen klikker på "Hent alle" og på den måde kan læse mine mails og vice versa.

Er der en forholdsvis enkel løsning på problemet ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-08-07 08:27

Du kan oprette flere profiler i Outlook express.

Det gøres i Windows kontrolpanel under mail og så indstiller du den ti lat vælge profil når man åbner programmet.

Den ene profil indstiller du så med din email adresse og den anden med din kones

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-08-07 08:30

giver mulighed for at læse hinandens mail, hvilket kan give problemer.

Har du da noget at skjule?

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-08-07 08:32

-> maj_britt

Ja: f.eks. hva' jeg ska' købe hende i fødselsdagsgave fra min datter, som bor i "Langtbortistan"

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 08:33

I skal have meddelelsesregler hver for sig -

på den ene pc så til til A ikke henter fra server - på den anden pc så til B ikke henter fra server

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-08-07 08:40

-> miritdk

Men vi bruger jo samme server

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 08:43

det gør ingen forskel hvis i har to forskellige email adresser - her går det fint fint

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 14-08-07 08:52

vi har 2 computter som er på sammer sever og vi er ved tdc og vi har hver vores e-mail jeg kan ik se hans e-mail og han ikke mine

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-07 08:54

Man kan bare læse al post på tdc´s mailserver.
Regler i outlook hjælper ikke her.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 08:57

OutlookExpress her teil - så jo det hjælper

relgerne sådan at til smukke_ole@etellerandet ikke hentes fra server hos fru_smukke_ole - og fru_smukke_ole@etellerandet ikke hentes fra server hos smukke_ole rimelig nemt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 08:58

ps husk at det er TIL mail adressen der ikke skal hentes fra serveren !

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-07 09:01

Jo det er forstået.
Men alt kan læses på tdc´s mailserver

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 09:05

jojo men i så fald er vi ude i noget med tillid eller mangel derpå - skal noget skjules ville en alternativ e-mail adresse - for eks yahoomail- gmail - hotmail osv være aktuel

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-08-07 09:05
Kommentar
Fra : clou

Dato : 14-08-07 09:13

Som Amandakandu skriver, så var det måske en idé at oprette en mailadresse til den ene af Jer på gmail.com.

Den kører udmærket på Outlook Express, og er nem at sætte op til det!

Clou

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-08-07 09:24

-> Alle

Det lyder meget godt med GMail, men så skal een af os skifte adresse, og vore adresser er efterhånden rigtig godt indarbejdet hos venner, famile m.m., både hjemme og i udlandet.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-08-07 09:26

Se første indlæg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-07 09:26

I behøver ikke skifte, meddel blot - i tilfælde af hemmelige beskeder brug
min gmail.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 09:34

når du nu er kunde hos tdc kan du lave en gratis freemail konto for dig selv der ikke kan læses af din kone eller andre http://mail.tdconline.dk/ (du kan for eks bruge din nuværende e-mail adresse med et tal bagefter - eksempelvis smukke_ole2 @etellerandet - det er nemt for andre at huske i det øjeblik det er aktuelt med hemmeligheder osv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 09:35
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-07 09:40

Citat
Ønsker du en mailadresse, der ikke kan tilgås af abonnements øvrige brugere, kan du i stedet oprette en freemail-konto. Denne vil du dog ikke kunne tilgå via Outlook Express, men udelukkende via Internet Explorer

freemail kan således ikke ses i outlook express

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-08-07 09:45

Jeg vil helst ikke lave for meget om på tingenes tilstand: derfor er jeg kommet til at tænke på, om man kan have forskellige passwords på de forskellige mail-adresser, selvom det jo ret beset er samme mailkonto ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 09:46

JA ! og du bliver tilbudt det undervejs i opsætningen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 09:50

for i øvrigt kan du klikke på filer - identiteter - administrer identiteter - du får nu en dialogboks der hedder håndter identiteter - klik på egenskaber - her kan du så skrive navn og adgangskode

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-08-07 10:04

-> miritdk

Det lyder ski.. godt. Så er der kun eet problem tilbage:
Vil en systemgendannelse til et tidspunkt før jeg begynder at rode, stille OE tilbage til de oprindelige indstillinger ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 10:08

nej - been there - done that - ingen problemer der - medmindre du selv forandrer det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 10:13

Øeh... jeg har 3 kontoer hos TDC og min ex har 1. Alle er oprettet over samme abonnement. Vi kan ikke læse hinandens post ...joeh hvis vi oplyser hinanden om hverandres password og decideret loggen ind på hinandens emailkontoer, men ellers ikke.

Det 'lyder' forkert at 2 email kontoer med separate brugernavne og password deler samme pop3/smpt server. Det troede jeg faktisk slet ikke man kunne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-08-07 10:17

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-08-07 10:21

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 10:27

kan du blive enig med dig selv om de smileys amandaKanDu

MOLO............
Citat
joeh hvis vi oplyser hinanden om hverandres password og decideret loggen ind på hinandens emailkontoer, men ellers ikke.
.. det er så der man ikke skal kende adgangskoden

Citat
Det 'lyder' forkert at 2 email kontoer med separate brugernavne og password deler samme pop3/smpt server. Det troede jeg faktisk slet ikke man kunne
... der er tale om underkonti til den først oprettede hos tdc - så her er det reglerne og passwordet der gør sig gældende.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-08-07 10:27

Det er problemet med TDC´s mail, du kan lave nogle meddelelsesregler, men det forhindre ikke konen i at læse dine mails. Får en Gmail hver, som en skriver, det kan du sætte op i Outlook, og bruger som ren Gmail konto uden Outlook. Gmail fungere rigtig godt. Her har vi TDC, men har nu hver en Gmail.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 10:28

forresten smukke_ole

hvis du/I er tilmeldt for eks at få oplysninger tilsendt fra tdc om spammail osv - så nupper tdc den først oprettede e-mail adresse at sende til - bare til oplysning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 10:32

Citat
Det er problemet med TDC´s mail, du kan lave nogle meddelelsesregler, men det forhindre ikke konen i at læse dine mails
...... jo hvis der er password før oe kan åbnes (der skal en god portion viden til at omgå det og det er normalt ikke noget "man" går særlig meget op i)

men som sagt - det hele kan læses på webmailen hvis man er tilknyttet der - så det er med at få hentet sin post ned

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-07 10:52

Lad være at bruge outlook-expres

gem i stedet link til mail- udbydere (eks. hotmail, ofir, eniro-sol, o.s.v.) under foretrukne og lav det sådan at der skal logges på med password hver gang mailadressen tjekkes...¨så er der ingen der kan åbne dine mails medmindre de kender dit password.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 10:57

Jeg forstår ikke helt problemet....

Hvis I har hver jeres komputer kan I da bare nøjes med KUN at lave den adresse der hører til komputerbrugeren....

Fejlen er jo at I har begge adresser på begge komputere...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 11:02

Citat
Fejlen er jo at I har begge adresser på begge komputere
..... ohh ja også det - og der er ingen grund til netop at have det sådan - det kan rettes ved ny oprettelse at mail jo. MEN - i og for sig er det ligemeget - her er alle adresserne på een pc og nul problemer

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-08-07 11:12

Citat
Jeg forstår ikke helt problemet....

Hvis I har hver jeres komputer kan I da bare nøjes med KUN at lave den adresse der hører til komputerbrugeren....

Fejlen er jo at I har begge adresser på begge komputere... [Hahahahaha]

Nej, det er ikke fejlen. TDC´s mails tager ikke hensyn til hvilke PC mailen tilhører. Så det hænder jeg får konens TDC mail og omvendt. Så vi har bare sat det op til at de sendes videre til den anden PC. Men det er kun reklamer osv. Fik jeg alle konens mails og omvendt ville vi da bliver idioter. Så var det én stor videresendning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 11:21

Lap på lap.....

Selvfølgelig virker alle mulige opsætninger.....

Men hvis KUN brugerens mail er sat op på komputeren henter den da IKKE andre - uanset hvor mange der deler forbindelsen.

Sætter HANS sin adresse op på HANS´s komputer og GRETHE sætter sin op på GRETHE´s komputer - så modtager HANS ikke GRETHE´s mail...

Problemet er jo der bliver trykket på "hent alle" knappen og er begge adresser der - ja så henter den begge mail....

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-08-07 11:37

Citat
Egen adresse, men fælles mailboks

Når man vil udnytte sine fem mailadresser, skal man være opmærksom på, at de er aliasser for den samme mailboks. Uanset hvilken af abonnementets adresser en mail er sendt til, vil den som udgangspunkt blive hentet ned i samme indbakke når du starter Outlook Express, og i alle tilfælde blive vist, når du logger på webmail.

Du kan altså sammenligne de fem mailadresser med navnene på postkassen udenfor døren; uanset hvilket navn der står på forsendelsen, vil den havne i den samme boks.

I Outlook Express er det muligt at opstille sorteringsregler, der fordeler mails mellem flere brugere alt efter hvilken adresse, de er sendt til. Denne løsning sikrer dog på ingen måde mod at læse hinandens mails, og er I flere brugere af et internetabonnement, anbefaler vi i stedet at oprette seperate freemail-adresser.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5682

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 14-08-07 11:38

Det er da fint med alle jeres tekniske løsninger; men stort set drejer det sig jo om at holde noget hemmeligt for konen. (fødselsdage opstår jo normalt kun en gang om året)
Det må da være kedeligt at skulle skjule ting for sin ægtefælle - medmindre der lægges og til skilsmisse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 11:54

Citat
men nu har konen også fået en computer på samme internet-forbindelse, og ville gerne have sin egen mail-adresse

Den mailadresse må være temmelig ny så.....

Lav en gmail til konen - så mange kan ikke kende den nye adresse når den er så ny....

Hvad gjorde I inden konen fik komputer ??????

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 14-08-07 14:28

http://www.kandu.dk/spg108239.aspx#1213585

Stupid bemærkning. Brevhemmeligheden gælder også for e-mails.

Citat
Ifølge grundlovens paragraf 72 er det forbudt at ‘bryde og undersøge' post, og den bestemmelser gælder også for mail og sms.

- Som udgangspunkt er der ingen tvivl om, at det er en overtrædelse af loven. I samme øjeblik, man kigger i et brev, en mail eller en sms, som man ved ikke er tiltænkt en selv, begår man en forbrydelse. Og så er det sådan set ligegyldigt, hvem den tilsigtede modtager er, siger Martin von Haller Grønbæk, der er advokat med speciale i it-jura.

Straffen for et brud på brevhemmeligheden er op til seks måneders fængsel

http://www.bt.dk/article/20070404/NYHEDER/704040309&SearchID=73284977666896

Kommentar
Fra : smik

Dato : 14-08-07 15:20

Fordeling af mails mellem flere brugere af samme abonnement i Outlook Express

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5684

Gør dog som taliskoko skiver eller denne link oven for fra TDC..

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 14-08-07 16:23

Hvis du har XP, så kan du da bare lade jer oprette hver jeres konti. Der kan let klikkes frem og tilbage imellem dem og de kan være med password. Så har I hver jeres skriveborde, som kan have ens foldere eller lige præcis de personlige i hver især ønsker det, og det bedste, I kan have hver jeres Outlook express. Det er sådan vi kører her i huset og det fungere glimrende.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-08-07 17:09

Smaukke_ole

Har du fået løst problem????

Orker ikke at beskrive det hele , hvis du har fået det løst!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 17:13

Krummen = Skadedyr !

http://www.kandu.dk/Tip7539.aspx

Til gengæld gælder der andre regler for uopfordret tilsendt 'materiale'

..også pr. email !

Der er jo ikke tale om 'aktivt' at tilegne sig adgang til andres post. Det tilsendte materiale lander jo automatisk i ens egen indbakke, når man vil læse sin post. Det er derfor at sidestille med 'SPAM' ..eller med et pænere ord: 'Reklame'.

Ikke at jeg tror at Krummen har den fornødne tekniske viden eller ekspertice til at udtale sig i sådanne spørgsmål.

Krummen/Klumme SPAMMER selv kandu.dk ..så det BASKER

</MOLOKYLE>

Annuller spørgsmålet
Fra : Smukke_Ole

Dato : 04-09-07 09:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål