/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
generatorproblemer
Fra : zyberchief
Vist : 2069 gange
200 point
Dato : 08-06-07 00:29

hejsa

Købte for godt en måned siden min første MC, en gammel Suzuki GSX 400 fra '82, som jeg nu er igang med at "renovere" lidt. Dagen, den skulle til syn, begyndte den at opføre sig mærkeligt, som om den godt vidste, hvad der ventede, og den har siden da været lidt ude af balance..

Mit problem nu er, at den ikke virker til at holde strøm. Først troede jeg det var batteriet, der ikke virkede godt nok; men det er vist ikke det, der er problemet.
En dag var jeg ude og køre en tur med en kammerat bagpå, og det gik sgu egentlig også meget godt, til vi kom i kø, og skulle holde stille. I det sekund, jeg tændte for blinkeren, gik den ud! Der var næsten ikke mere strøm på, og kun lige nok til både forlys og tænding, så da blinkeren satte ind, døde den bare. Måtte løbe den igang, hvilket også var super nemt
En halv time senere kom vi til endnu en kø, og det samme skete! Nu var der bare ikke nok strøm til andet end parkeringslys, og jeg skulle helst give den lidt gas, når vi hold ved lys. (kørte de sidste 7km hjem med parkeringslys og vennes lange arm til hv. højre og venstre, når vi skulle dreje)

Har læst lidt om generatoren på nettet; MEN jeg har aldrig set sådan en bandit til MC før, og ingen gider vise billeder, så jeg aner ikke, hvad jeg har med at gøre, og hvor den gemmer sig. Fik lige sat nye kul på starteren i dag, fordi fatter mente, den havde forklædt sig som generator..

Hvis nogen har haft samme problem, ved de måske, om det overhovedet er generatoren, den er gal med, eller hvor den sidder? Det kunne også være en løs forbindelse eller kortslutning et sted, og i de 100vis af ledninger, der er ført, skulle jeg ikke lige sige, om noget er knækket et sted...

Er jeg på sporet af noget rigtig? Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-07 01:57

"generatoren" på sådan en MC hedder en stator og ser ud som på billedet her, den runde dims med spolerne på....den findes inde i motoren bag et af skjoldene nede på motorblokken.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp

Det er en halvdyr fætter, koster små 1000,- men det kan også være ladeensretteren der er gået, det er sådan et firkantet relæ der sidder et eller andet sted,

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-07 01:59

Nå, ser lige linket ikke virker, men her er et andet hvor du kan se et bilede af hvordan sådan en fidus ser ud

http://www.electrosport.com/Images/image.stator.320.jpg

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-06-07 02:04

aha.. har været inde under nogle af skjoldene i dag, men fandt vist ikke lige det, jeg søgte... en starter og en knikser var vist, hvad det kunne blive til.. de fleste af boltene i maskine er enten blandet godt fra tidligere ejere eller "originalt slidt", så det har været lidt svært at komme ind, hvor jeg vil.

hvordan finder jeg ud af, om ensretteren er oki dokes eller lige til skrælleren?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-06-07 07:59

Fra "statoren" går ledningerne til et laderelæ, undersøg det.
Laderelæet regulerer strømmen til batteriet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-07 09:42

Check lige om der er vand nok på batteriet. Hvis det er kørt helt tørt, fordi laderen giver for meget, vil du få de symptomer du beskriver. Hvis der er støm nok ved høje omdrejninger , men for lidt i tomgang, må det være laderegulator eller dioder det er galt med. Det kan også få akkumulatoren "kogt" tør på rekordtid.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-06-07 11:11

jeg var ude og kigge på batteriet, som noget af det første, og vandet var helt i top... det er meget godt, I skriver, ledningerne går fra statoren til regulatoren; men jeg ved stadig ikke, hvor statoren sidder.. det må jeg lige se på

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-07 11:48

Citat
en starter og en knikser var vist, hvad det kunne blive til

Jeg mener at huske, at starteren sidder under et lille firkantet dæksel ovenpå motorblokken ? Det tror jeg den gør på min GS 400...

Det du kalder knikseren gå jeg ud fra er tændingsdelene med platinerne/tændingskontakterne.....og så må det være derinde bagved igen, at statoren sidder, såfremt jeg lige husker rigtigt......men det er faktisk yderst sjældent der er noget galt med den....som regel er det relæerne, ensretteren der er gået eller også et defekt batteri, selv om det tilsyneladende er ok....eller dårlige forbindelser i ledningerne.

men du skal have fat i noget der kan måle strømanlægget igennem for at finde ud af hvor problemet er, måske en tur på værksted er løsningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-06-07 12:02

har lige kigget engang i MCnøglen og fundet ud af, hvordan alle de der dejlige eldele ser ud. Juhuu... Altså statoren har jeg slet ikke set; men det kan godt være, den sidder omme bag knikseren. Det ville da være smart nok at have begge dele på samme aksel! Synes bare ikke, jeg kunne finde nogle ekstra ledninger, som gik ud derfra!

Nåh; men når jeg nu om lidt går ned til eldealeren og får mig et ordentlig måleapperat, hvad og hvor skal jeg så gå tilbage og måle? Jeg har fundet ensretteren; men hvad skal jeg gøre med det? Glæder mig til at blive klogere, så jeg engang kan belære andre om samme:D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-07 12:29

hvis du gerne selv vil rode med MC'en, vil jeg anbefale, at du køber en Haynes repair manual...den koster et par hundrede og kan fås hos de fleste motorcykelforhandlere

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=27154&langId=-1

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-07 16:20

I de fleste tilfælde er det batteriet den er gal med, men også dårlige forbindelser kan spille ind.
Hvis lyset bliver kraftigere fra tomgang til hurtige gang, fortæller det at generatoren levere godt nok, men der kan stadig være en fejl (Ensretter/zenerdiode) i reguleringskassen.

Start aldrig uden batteri på. Batteriet er et 11 Ah.
der trækkes direkte fra krumtapakselen, med en 20A sikring indskudt til batteriet.

1. test:
Mål DC spænding over batteriet ved 2500 omdr. /min, den skal ligge mellem 13,8-14,5 volt
Ligger spændingen indenfor grænserne, er det nok batteriet der er svagt (Hvor underlig det end lyder, men kapaciteten er nok dårlig) Et batteri holder normalt 4 år.

2. test:Start og hold den på 5000omdr./min, tænd højt lys.
Mål DC med voltmeter den skal være mellem 13,5 og 15,5 Volt

Hvis den ligger uden for området:
Fjern venstre dæksel, og koble generatoren fra ensretter/spændingsregulator (En enhed)
De 3 gule ledninger som vi kan kalde 1 2 og 3, skal måles med voltmeter i AC stilling:
Stadig ved 5000 omdr. Skal hver måling være over 80 Volt.

Maskinen har sin 3 faset AC generator trukket direkte fra enden af krumtapakselen. Den består af en stator og rotor.
Signal generatoren sidder på højre side af krumtappen, og giver besked når transistortændingen skal åbne for strøm til tændspolen, som giver gnist til et af de 2 tændrør, men her kan fejlen ikke ligge, når maskinen jo starter fint.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-06-07 17:01

lyder som om nogen har en mc noget lignende!

Jeg har lige været ude investere i et splinternyt multimeter, og så har jeg målt spænding over batteriet både slukket og "kørende".

Slukket, 11.68V (så godt som 12, eller ikke godt? Har jo haft den tændt en del ogange uden at køre ture, så det har vel tappet lidt?)

Ved tomgang, var spændingen faktisk kun 11.86V, og ved "høje omdrejninger" steg den til lige over 12V; men turde ikke køre den op til 13V, da et eller andet i så fald ville flyve af!

Hvordan tjekker jeg, om ensretter og regulator virker? Tror det sidder i samme klods..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-07 23:36

Ja, regulator og ensretter sidder i samme klods. Men meget svær at måle på, hvis du vil, skal have et højohms multimetere, og det er ikke bare et multimeter man køber for en slik.
Men der er slet ingen grund til at skille en hel masse ad, dit batteri er dårligt.
Prøv at tænde lyset i 10 min, så skal spændingen stadig være over 11 volt, er den ikke det, så udskift det.
Men vil du dobbelttjekke, så lad på det med en autolader med laveste indstilling i 2 timer, mål det, og tænd lyset 15 min. mål igen, så skal det ikke dykke under 11 volt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 09-06-07 12:34

lad os nu sige, at det bare er batteriet, der fejler.. skulle der stadig ikke blive genereret mere end 12V i de høje omdrejninger?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-07 13:17

Nej, for batteriet ødelægger målingen, lidt ligesom en kortslutning.
Hvis batteriet var total kortsluttet, ville du måle tæt ved 0 volt.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=968828151&n=1432257146
http://www.thansen.dk/products.asp?c=968828151&n=1432254086
Det skulle være denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=968828151&n=1432257146&pn=1432257149

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 09-06-07 16:45

puha, sikke noget vejr det er blevet, mens ens cykel bare står og er træls

Nåh.. men jeg prøvede lige at lave et par målinger igen. Efter 2 timers opladning stod der 13V på batteriet, og efter ca. en halv times tid med lys på, var den stadig over 11V.

Noget er dog lidt mystisk... der er hel vild forskel på, hvor på kværnen, jeg sætter min sorte stelledning, i forhold til, hvad en viser. Nogle steder står der 9V, mens andre steder viser den 11-12V.
Men betyder målingerne ikke, at betteriet er ok?

Og.. når nøglen er drejet om til tænding, men alt sådan set skulle være slukket (udover de små pærer i "instrumenterne"), så slår der alligevel gnister, hvis jeg fitter lidt med den sorte ledning fra batteriet. Fandt lige ud af det, da jeg ville rense den bolt, ledningen gik hen på. Har ikke leget så meget med strøm før, så jeg fik et bette chok, vil jeg nok sige

Tænker lidt på, om der er et eller andet, der sidder og suger, eller hvorfor...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-07 18:49

Nåh.. men jeg prøvede lige at lave et par målinger igen. Efter 2 timers opladning stod der 13V på batteriet, og efter ca. en halv times tid med lys på, var den stadig over 11V.
Ja, havde været rart at vide det, for så fejler batteriet ikke noget.
Der skal selvfølgelig være ordentlig forbindelse til stel, og hvis der er det, skal det være lige meget hvor du måler på stellet. (Mellem plus og et metalstykke på stel)
Gnist når du sætter en polsko på er normalt, men hvis den er kraftig, kan det betyde at en ensretter i ensretter/spændingsregulator-boksen er gået. Og så løber strømmen baglæns og forbruges i statorens vindinger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 10-06-07 01:23

kommer pludselig i tanke om noget, nu du siger "løber tilbage"!

Den dag, maskinen skulle til syn, var der nogle strøm problemer, som så "gik væk af sig selv" (hvilket ikke er helt fedt, når det pludselig vender frygteligt tilbage).
Den der var nogle problemer med en forbindelse et sted, og det den tidligere ejer så gjorde, ar at bremse både for og bag, hvilket skulle give noget "omvendt stelforbindelse", sagde han.. det kan også sagtens sige, for JEG aner virkelig intet om strøm.

Er det normalt at man kan lave stelforbindelse ved at bremse på begge bremser, eller skulle dette slet ikke være muligt? Synes ikke lige, det burde være sådan...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-07 02:03

Tja, der kan være lysforbindelser, som skyldes dårlige stelforbindelser.
Men hvis alt lys virker godt nok, også når du slår lidt, uden på lygterne, må det nok være stelforbindelser, andre steder, på stel, tændingsnøgle mm.
Det passer jo også med dine forskellige voltmålinger på stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 11-06-07 13:13

Hej Palle

Har lige taget nogle billeder af cyklen og smidt op på motorcykelgalleriet...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2183

Der er bla. billeder af stator og hvad jeg ellers fandt under skjoldene i dag. Ret spændende, når man sådan åbner sin første motorcykel

Som du ser, er det ikke helt, som det skal være; men er det nok, til at det ikke virker? Altså ikke gider lade ordentligt? Den vil jo gerne lade lidt (lyset bliver lidt kraftigere ved høje omdrejninger), men bare ikke nok til at lade batteriet op!
Angående batteriet og løse forbindelser, så har maskinen stået weekenden over, og den viser så vidt jeg husker præcis den samme spænding over batteriet.

Det ville godt nok være fedt snart at komme op på cyklen, i stedet for hele tiden at stå ved siden af den! Håber I kan hjælpe

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-07 15:58

Som sagt før, det batteri er ikke på toppen, og det første jeg ville udskifte. +
http://www.thansen.dk/product.asp?c=975152727&n=1712451266&pn=1712451536

Ja, nummer 1 som er spændingsregulator/ensretter, mengler da vist en skrue for oven, og stelledningen lige under den, kunne godt skrues af og renses mod stel. Skruen på nummer 2 er også en fælles stelledning, der kunne få samme tur. Efter rensning, kan skruehul og kontaktflade få lidt WD40 eller Pronto, det smører også, og giver god kontakt.
Billede nr. 10 viser de 2 pickupper, der giver besked til elektronikken om at komme med gnist til hver cylinder, så en pickup(Signal generator), klarer gnist til 2 cylindre.
Nummer 4 er startrelæ (Så den store startstrøm ikke skal gennem, tændingslås og startknap)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 11-06-07 21:33

hehe.. det hele er lidt rusten på maskinen, og det er jeg også ved at gøre noget ved! Skruen er taget ud for at kunne kigge ind bagved.. har taget pladen helt af nu. Men det er nok en god ide med de der kontaktrensninger.. det vil jeg gøre

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 11-06-07 23:56

Du kører sur i det, det kræver en grundliggende elektromekanisk uddannelse at tumle med de problemer du slås med. Jeg vil foreslå at du henvender dig til et motorcykekværksted med cyklen,det
er i småtingsafdelingen at kontrollere generator og batteri, og så kommer du også ud at køre.
Hvis noget af det skal udskiftes, er det ikke voldsomt dyrt, og du kommer jo ikke uden om det.Mvh.K.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 12-06-07 00:05

tjah.. det er jo let nok at køre ind til en makeniker; men det er både "dyrt" og ikke særlig spændende! Jeg nyder at gå og rode med maskinen, og med den hjælp jeg så får undervejs, bliver jeg meget mere klar over, hvad det egentlig er, jeg har mellem benene Sgu egentlig meget rart, ik?

Som i dag, da jeg fandt både oliefilter og luftfiler og endelig fik lukket venstre dæksel op og fundet statoren. Det synes JEG i hvert fald er fedt

Jeg har stadig lidt svært ved lige at finde ud af, hvordan jeg skal komme til at måle spændingen på statoren, når cyklen er igang (mest pga. at ledningerne er helt frygtelige på dette gamle monster); men det må jeg lige prøve at se på i morgen eller noget.

Er der nogen, der har et rigtig godt sted at finde en reperationsbog? Prøvede Haynes linket; men computeren bliver ved med at lukke siden ned.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-06-07 00:11

Har du ingen vejledning, så kan jeg nok finde en på nettet til dig, men de er nok store, så du har vel et hurtigt internet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 12-06-07 00:13

super! Det ville være helt på toppen!! Det virker til at være meget normalt at folk mister bøgerne efterhånden som maskinerne får nye ejere...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-06-07 00:18

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2316
Her henter du:
Service_Repair_Manual_GSX-R400_GK71B_'85.pdf
Er man ikke bare skrap til det der innernet ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 12-06-07 00:28

hmm.. kan godt bruge den; men min superkværn har desværre ikke lige det "R" foran de 400... ikke helt så vild; meeen

Jeg prøver lige at kigge den igennem. Godt fundet ellers..

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 13-06-07 01:05

ok.. sådan er status: Har fundet statoren og ensretteren, som måske kan være skyld i den manglende opladning. Dernæst kan det være jeg skal skifte batteriet til et nyere.

For at komme ind til statoren, måtte jeg lukke al olien ud, og da så jeg, at filteret trængte til at blive skiftet. HAR prøvet at finde et nyt; men der går lige et par dage, inden det kommer på lager.. Venter med at starte motoen til den tid; men så vil jeg også prøve at måle spændingen, der kommer ud fra statoren.. skal jeg bare sætte den røde ledning i den ene gule ledning og så den anden hvor? (stel eller i ensretteren?) Det er ret meget noget bøvl, for der sidder ikke bare et par sko, jeg kan lege med.. kablerne går direkte ind i blokken

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 13-06-07 14:32

Ja når generatoren er frakoblet ensretter/spændingsregulator.
De 3 gule ledninger som vi kan kalde 1 2 og 3, skal måles med voltmeter i AC stilling:
Stadig ved 5000 omdr. Skal hver måling være over 80 Volt.
Multimeteret stilles i AC og den nærmeste stilling over 80 volt.
(OBS:Brug aldrig at sætte målepropen i A=Ampere den røde udgang på multimeteret(Hvis den har den udgang), da du så laver en kortslutning på multimeteret)
Du skal måle spændingen mellem 1 og 2
1 og 3
2 og 3
Alle de 3 målinger, skal ligge over de 80 volt.
Du skal altså slet ikke have målepropen på stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 13-06-07 20:57

ok.. det lyder spændende! Bliver nok nød til at klippe ledningen over og lave en ny samling, for de sidder alle sammen fast inde i boxen (i den ene ende) og til statoren, som ligger i oliebadet (i den anden ende).

Så må vi se, om statoren virker..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-07 21:37

Nej, der er da nogen el-ting der ligger i oliebad, og der er en samling mellem stator og boxen, det kan du da se på side: 138-141
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 14-06-07 21:44

HOLD KÆFT NOGET LORT!!! Kender I det, når man bare har lyst til røre sin MC igen? Synes bare alt er galt..

Har endelig fået nyt oliefilter og samlet det, jeg før havde taget fra hinanden i venstre side af motorblokken, så nu måtte jeg prøve at starte maskinen igen.
Det er bare som om, noget ikke sidder, som det skal, for det giver sådan et metalisk klonk, når elstarteren kører rundt Tog det stille og roligt og prøvede et par gange, og efter et par forsøg gik motoren også igang med choker på. Når den først kører, er der ingen mislyde; men idet elstarteren drejer rundt, lyder det altså ikke så godt.

Jeg har ÉN skive, som muligvis skulle siddepå den aksel med tandhjul på, som forbinder starteren og krumtapakslen (såvidt jeg forstår); men den er simpelthen så lille og smal, at jeg ikke kan forstå, hvis den skulle lave al påstyrret!!

Hold fast, hvor er jeg gal og gider snart ikke se på den dumme cykel mere!

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 15-06-07 00:03

I et tidligere indlæg advarede jeg om at du ville køre sur i det, og jeg kom også med forslag om at
gå til et værksted så du kan komme til at køre igen. Når det er sket kan du i ro og mag lære hvad og
hvordan du skal måle på maskinen, værkstedet er sikkert også villig til at give dig nogle tips til fejlfinding. D u skal igang med en lære om maskinen, og det kan du kun ved at gå notorisk frem,-
hvad er egentlig en starter? hvordan virker tændingsanlægget o.s.v. Det er sjovere at lære om det
når det hele virker,så bliver du ikke stresset, i øjeblikket gør du ligesom at købe en lodseddel,måske
er det der fejlen er, måske er jeg heldig at ramme rigtig. Det går ikke, det bliver først sjovt når man ved hvad man foretager sig. Jeg har selv været turen igennem som ung, og trådt i meget spinat, så jeg prøver at videregive lidt af min erfaring til dig, lad høre hvordan det går og god
arbejdslyst. Mvh. K.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 15-06-07 01:03

du har jo ret; jeg er bare rigtig træt af at gå på værksted og betale en masse penge, som eller skulle være gået til andre ting.. og det, som er mit problem lige nu, er, at jeg har samlet maskinen forker. JEg har selvfølgelig glemt en bolt eller en skive et eller andet sted, så den larmer og gør ved. Bortset fra det, kan jeg jo se, at jeg ikke har ting til overs, og det er faktisk meget begrænset, hvor meget jeg EGENTLIG har pillet ved..
Det er bare pokkers at skulle hælle al olien af igen for at komme ind til der, hvor problemet sidder! Inden det er gjort, kan jeg ikke rigtig måle noget som helst.
Når motoren kører, som den skal, kan jeg i det mindste få målt, om statoren virker (takket være palles råd ). Så må vi se, om andre også skal have lov at måle, eller om det er der, fejlen ligger.

Jeg kan helt godt forstå, at det i starten kan være en idé, at lære af andre; men se engang, hvad der kom ud af at få hjælp af fatter (som selv har skildt flere knallerter og biler ad OG sat dem sammen igen) Og forløbig, mens jeg går uden arbejde, har jeg masser af tid og alt for få penge, så der bliver bandet og svovlet lidt endnu, og så må jeg bøvle videre med maskinen og prøve mig frem...

HAR i det mindste fået bestilt en reperationsbog fra Haynes

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 15-06-07 16:42

nåh.. i dag fik jeg så motoren startet! Det ER starteren, der larmer lidt, når der tændes, men ikke hver gang Når motoren så går af sig selv, kører det hele bare...

Så klippede jeg ledningerne fra statoren over og prøvede at lave et par målinger. Ved første måling skiftede tallene hele tiden, så der ikke var noget egentlig tal at aflæse; men da jeg satte måleren på de 2 andre ledninger, var der overhovedet intet udslag... ved ikke helt hvorfor.
Nu overvejer jeg kraftigt lige at tage forbi en mekaniker og så få ham til at lave en måling..

Er der nogle andre forslag, inden jeg kører til mekken?

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 15-06-07 17:55

fik lige lidt hjælp til at måle, så jeg kunne give gas imens.

Mellem 1 og 2 kom målingen op på nogen og 70 ved 5000 omd/min
Men mellem 1 og 3 eller 2 og 3, var der overhovedet ingen udslag

Da jeg for et par dage siden havde statoren ude, så den også lidt underlig ud (sort på 2 af vindingerne og en kobbertrål, der flagrede lidt), så selvom det er en af de langtidsholdbare dele på en mc, er det sgu nok den, der er gået... en ny koster de her gode 900-1000kr. men I kender måske et sted, hvor man kan få en god brugt?

(ps. selvom lyden er fed nok, så kan man godt få lidt ondt i ørene af for meget gas gas)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-06-07 19:40

Kobbertråden i de 3 spoler, er jo lakeret med lak, så der hvor du måler, skal du sørge for at give kobbertråden en let slibning med smergellærred eller sandpapir.
Men hvis du ellers har haft god kontakt, så er der jo brændt en spole i statoren, og enheden skal skiftes.
Du kan jo også prøve at stille dit voltmeter på Ohm måling, og så lave de 3 målinger, uden at starte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 15-06-07 20:50

hmm.. ved ohm måling, skal jeg bare se, om der er forbindelse mellem de tre ledninger, ik?

Jeg kan ikke komme helt ind til spolerne, når maskinen kører, fordi hele molevitten står i oliebad; men jeg har målt strømmen på de tre ledninger, der stikker ud. Er det ikke rigtigt gjort?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-06-07 21:10

Joo, og hvor mange ohm, de 3 målinger skal være ret ens.
Joo, det må være fint
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 18-06-07 16:07

da jeg målte modstanden i de tre ledninger, var det de samme to, som gav udslag, de andre slet ikke... er igang med at finde en ny stator

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-07 16:15

Ja, der er ikke andet at gøre, eller få den viklet om.
Men det gode er jo at du fandt ud af fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 18-06-07 16:17

ja, det regner jeg da med:) Nu får vi se, når der kommer en ny i...

Kan det betale sig at få den viklet om i stedet for at købe en ny!?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-07 16:48

Nej, som regel kan det ikke betale sig, timelønnen er for dyr i dagens Danmark.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 18-06-07 22:29

tænkte jeg nok..

Har kontaktet et enkelt motorcykelreservedelslager... og MC nøglen siger omkring 900,- for en ny stator.. kender I et godt sted i Jyllands centrum, der har billige reservedele? Evt. brugte...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-07 00:05

nææ

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 20-06-07 21:03
Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 28-06-07 23:30

Tak for svaret pallebhansen.

Der var en anden, der kom ind på det med statoren før dig; men uden din hjælp havde jeg aldrig fundet ud af, at den virkelig var i stykker.

Har lige skiftet stator, og nu er der satme kul på drengen! Efter 2 køreture ind til byen med et par timers ventetid og tilbage igen, var strømmen på batteriet over 12.5V. Og det var med lys på begge veje

Kommentar
Fra : pallebhansen