/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
vejrtrækning
Fra : snusi
Vist : 476 gange
300 point
Dato : 01-06-07 19:56

Min cairnterrier på 7 år har fået svært ved at trække vejret. Hun har haft det et stykke tid og jeg har været hos dyrlægen, som sagde at han ikke kunne finde noget unaturligt. Hjerte og lunger var ok, ingenting at se i hals og næse.
Jeg har på et tidspunkt hørt en snakke om at luftrøret hos små hunde kan falde lidt sammen, sådan at de får svært ved at trække vejret ordenligt igennem.
Er der nogen der har været ude for noget lignende?
Jeg har meget brug for et godt råd.
snusi

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-07 20:00

http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/sw4357.asp
prøv at læse om problemet i dette links
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-06-07 20:08

Ryger du?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-06-07 20:11

Nej heldigvis er det ikke sådan min hund har det. I starten troede vi at det var fordi hun gravede store huller og måske fik jord i næsen men det er det ikke. Vi er flyttet på landet og har en skov hvor hun løber rundt og bla. graver huller
Hun er ellers som hun plejer, glad, spiser, drikker, graver huller. Det er "kun" vejrtrækningen hun har problemer med.
Jeg er da lidt nervøs for at det evt kan være det at luftrøret stille og roligt falder sammen. Jeg kan bare ikke finde noget om dette.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-06-07 20:11

Valde, nej jeg har aldrig røget og der er ingen i huset der ryger

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-06-07 20:20

Ok - Ingen gode ideer så!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-07 20:27

du siger skoven, er luft vejene undersøgt for ting der kan sidde i klemme, jeg tænker på tæger der i sjældne tilfælde måske kan havde fundet vejen ind i næsen. Og hvis der sidder sådan en prop så vil den jo uværeligt have svært ved at få luft.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-06-07 20:35

ja det er undersøgt. Jeg synes det lyder som om det er nede i halsen, men er jo ikke sikker. Kan der sidde en tæge dernede som vi bare ikke kan se?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-07 20:41

Vil din hund ligge ned og sove?? Eller har du på fornemmelsen at den helst vil sidde op??

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-06-07 20:45

hun ligger gerne ned og sover. Hun er som hun plejer at være. Det eneste vi har bemærket er at hun ligger med tungen et par mm ude når hun hviler, men det er jo ikke sikkert at der er en sammenhæng. Er der ikke nogen der har hørt om det jeg skriver med luftrøret?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 01-06-07 20:51

Du kan læse om luftrørskolaps her

http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/sw7746.asp

Er det sådan din vovse har det??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-07 20:51

Ups undskyld bevis 54, så først dit link nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-07 20:53

Nårh ok, vores link var ikke ens

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-07 20:59

Du siger, at alt ellers er ok og tjekket, kunne det så tænkes, at din hund sveder,
som det er tilfældet for hunde sveder de jo via tungen, så hvis, er der jo egentligt ikke er noget at være urolig for.

Ellers ville jeg da nok tage en snak med dyrlægen igen om evt. røgten af luft vejene, hvis det er noget den lige pludselig er begyndt på.

Der kan være mange gæt på hvad det kan være og det er da ikke sikkert, at der er nogen her, der kan kredse det så meget ind, så du får et brugbart svar.

Mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 01-06-07 22:05

Tak for svaret Nordsted1.

Ja det lyder meget som det der er beskrevet der. Tror lige vi skal have et røntgenbillede taget, så vi kan komme det lidt nærmere.

snusi

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-06-07 22:08

Alt forladt, god bedring med vovsen.
Mvh Bevi54