Der er ikke nogen fed ide i at hæve cylinderen med højere pakninger, kompressionen bliver mindre, skyllekanaler og udstødningsport åbner før, og smider benzinen ud, og forbrændingsslaget bliver for kort. Desuden er en orginal cylinder ikke meget billigere end en 5,5Hk, som er afstemt rigtig.
Skal man ændre noget og rigtig porte sin cylinder, gælder det mere om at gøre skyllekanaler, indsugningsport og udstødningsport bredere, dog ikke så brede at stempelringene går ud og knækker.
Det er meget svært at forbedre en tuncylinder/stempel der allerede er optimeret.
Så at bore eller slibe i en tuncylinders udstødningsport, giver meget sjældent noget, i de fleste tilfælde bliver det dårligere.
Men man kan da godt bestille en forhandler til at porte en Athena cylinder, så lader han lærlingen file lidt i udstødningsporten, og du levere 700 kr, og tror du har den bedste cylinder.
L-ring, der menes nok den ringtype som yamaha opfandt, som lod forbrændingstrykket presse ringen udad.
Biturbo eller Proma er de mest brugte udstødninger til Puchtun, og du kan ikke forbedre dem med andre forrør.
VH Palle Hansen